ေငြဆိုတာဘယ္လို ေပၚေပါက္ခဲ့ပါသလဲ။ ကမၻာ႔ေရွးဦး လူသားမ်ားဟာ ကုန္မ်ားကို တိုက္ရိုက္ဖလွယ္ၿပီး စားသံုးခဲ့ ၾကပါတယ္။ ဒီစနစ္မွာ အခက္အခဲအမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။ မိမိလဲလွယ္လိုတဲ့အရာကို တစ္ဘက္သားက လိုခ်င္ဦးမွ ျဖစ္မွာျဖစ္ၿပီး၊ မိမိလိုခ်င္တဲ့အရာကိုလည္း အျခားတစ္ဦးက လဲလွယ္ခ်င္ဦးမွပါ။ ေနာက္ေတာ့ လူေတြဟာ ေငြဆိုတာကို တီထြင္ခဲ့ပါတယ္။ ကုန္စည္ေတြကို ဖလွယ္ရာမွာ မပုပ္မသိုး၊ မေဆြးေျမ႕၊ မပ်က္စီးႏိုင္တဲ့၊ သယ္ေဆာင္ရလြယ္ကူတဲ့ ထိေရာက္ေသာ ၾကားခံ ဖလွယ္ေရး ကိရိယာအျဖစ္ပါ။ အဲဒီဖလွယ္ေရး ကိရိယာေလးျဖစ္တဲ့ ေငြေၾကးဟာ အခ်ိန္ႏွင့္အမွ် ကၽြန္မတို႔လူသားေတြအတြက္ ပိုမိုအေရးပါ၊ အရာေရာက္လာပါတယ္။ လူသားေတြဟာ အသက္ရွင္ေနသမွ် ကာလတာပတ္လံုး ေငြႏွင့္ကင္း၍ မရႏိုင္ၾက ပါဘူး။ "သေဗၺသတၱာ အာဟာရ ႒ိတိကာ" သတၱဝါတို႔သည္ အစာအာဟာရေပၚတြင္ တည္မွီေနၾကကုန္၏လို႔ ဘုရားေဟာ ရွိခဲ့ပါသည္။ အေျခခံက်ေသာ စားဝတ္ေနေရးမွ စတင္လို႔ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ လူမႈေရး ကိစၥအဝဝမွာ ေငြႏွင့္မကင္း ႏိုင္ၾကပါဘူး။ လူသားေလးတစ္ဦး ေလာကထဲေရာက္ဖို႔ကစၿပီး ေငြလိုလိုက္တာ အဲဒီလူသား ေလာကထဲက ထြက္သြားတဲ့အေရး မွာေတာင္မွ ေငြေၾကးအနည္းနဲ႔အမ်ား လိုအပ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ လူေတြဟာေငြကို တစ္မက္တစ္ေမာ ရွာလိုက္ၾက၊ စုလိုက္ၾက၊ သံုးလိုက္ၾက၊ ဆံုးလိုက္ၾက၊ ျပန္ရွာလိုက္ၾက………….။ ေနေရးစားေရး၊ သာမႈနာမႈ၊ အိုစာမင္းစာ၊ မမာေရးမျခာေရး၊ လွဴေရးတန္းေရး၊ သားေရးသမီးေရး၊ ေဆြေရးမ်ဳိးေရး၊ ….. အစရွိေသာ အေရးမ်ားအတြက္…………………..ေငြ။
ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ ေတာင္ေပၚေက်ာင္း ဆရာေတာ္ကေတာ့ ဒီလိုသံေဝဂစကားနဲ႔ ဆံုးမခဲ့ပါတယ္။ “ရွာေဖြစဥ္အခါ မွာလည္း ပင္ပန္းဆင္းရဲရတယ္။ ရလာျပန္ေတာ့လည္း အသံုးခ်ဖို႔ ေၾကာင့္ၾကမ်ားလွတယ္။ ဆံုး႐ံႈးမွာစိုးလို႔လည္း ပူပင္ရတယ္။ ဆံုးရံႈးသြားျပန္ေတာ့လည္းေသာကမ်ားလွတယ္။ ေဒါသပြါးရျပန္တယ္။ ဒီေတာ့ေငြဆိုတာ ဘယ္မွာေကာင္းလို႔လဲ” ဒါကေတာ့ ေလာကုတၱရာ ေအးရိပ္ကိုခိုမွီးၾကတဲ့ တရားရွင္တို႔ရဲ႕ စကားေလးပါ။
လူေတြဟာ နည္းမ်ဳိးစံုသံုးၿပီး ေငြကိုရွာေဖြၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕လည္း ႐ိုး႐ိုးသားသား၊ တစ္ခ်ဳိ႕လည္း မ႐ိုးမသား၊ တစ္ခ်ဳိ႕လည္း ႐ိုးလိုက္၊မ႐ိုးလိုက္…။
ေငြကိုရွာေဖြရာမွာ မိမိ၏အသက္ေမြးမႈေၾကာင့္ အျခားတစ္ပါးသူမ်ား ဒုကၡမေရာက္ေစရန္ အထူးသတိျပဳဖို႔ လိုပါတယ္။ ေလးျမားတို႔ထုတ္လုပ္ကာ အသက္ေမြးသူေၾကာင့္ သူတစ္ပါးအသက္ကို ဒုကၡျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။ ေဆးဝါးကို ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်သူ အဖို႔မွာမူ ကုသိုလ္လည္းရ၊ ဝမ္းလည္းဝပါတယ္။ ဒါေတာင္ မသမာေလာဘႏွင့္ ေဆးကိုမတရား အျမတ္ထုတ္ေရာင္းခ်ပါလွ်င္ ကုသိုလ္မရဘဲ၊ အကုသိုလ္သာျဖစ္ႏိုင္ေသးတာပါပဲ။
အရာအားလံုးမွာ ေငြဟာအေရးပါလို႔ ေငြကိုအသည္းအသန္ ရွာေဖြၾကရတယ္ဆိုပါရင္ လိုခ်င္တဲ့ေငြ ရတဲ့အခါမွာေရာ အရာအားလံုးဟာ အဆင္ေျပသြားပါသလား။ ‘ခ်မ္းေျမ႕သုခကို ပိုက္ဆံနဲ႔ဝယ္လို႔ရလား’ လို႔ေမးရင္ မရဘူးလို႔ ေျဖၾကပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ကိုပဲ ထပ္ၿပီး ‘ပိုက္ဆံနည္းနည္းပိုရရင္ နည္းနည္းေတာ့ ပိုေပ်ာ္မယ္ထင္လား’ လို႔ေမးၾကည့္ရင္ သူတို႔သေဘာတူ ၾကပါလိမ့္မယ္လို႔ စိတ္ပညာပါေမာကၡ ေဒးဗစ္မီယာက ဆိုခဲ့ပါတယ္။ လူတစ္ခ်ဳိ႕က ေငြဟာနတ္ဘုရား၊ အားလံုးကိုဖန္ဆင္းတယ္လို႔ ထင္ေနခ်ိန္မွာ တစ္ခ်ဳိ႕က ေငြဆိုတာနတ္ဆိုး၊ ေငြဟာ ျပႆနာနဲ႔ ပူေလာင္မႈေတြရဲ႕ရင္းျမစ္ပဲလို႔ ျမင္ေနႏိုင္ပါတယ္။ လူတစ္ေယာက္ တည္းကပဲ အေျခအေနနဲ႔၊ အခ်ိန္အခါကိုလိုက္လို႔ ေငြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သူ႔ရဲ႕သေဘာထား ေျပာင္းခ်င္ေျပာင္းႏိုင္ ပါေသးတယ္။ “ပိုက္ဆံသည္ ေကာင္းသည္လည္းမဟုတ္၊ မေကာင္းသည္လည္းမဟုတ္။ ေကာင္း၊မေကာင္း ျဖစ္လာသည္က ခင္ဗ်ားသံုးပံု၊ သံုးနည္းပဲျဖစ္၏”လို႔ ထမင္းပင္နပ္မမွန္ေအာင္ ဆင္းရဲေသာဘဝမွ ေဒဝူး ႏိုင္ငံတကာ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းစုႀကီး၏ တည္ေထာင္သူႏွင့္ ဥကၠ႒ျဖစ္လာသူ ကင္ဝူခၽြန္းက သူ႔အျမင္ကို လွစ္ဟခဲ့ပါတယ္။ “တကယ္ေတာ့ ပိုက္ဆံက ျပႆနာမဟုတ္ပါဘူး။ သူ႔အေပၚထားတဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ သေဘာထားေတြက ျပႆနာ ျဖစ္ေနတာပါ။ ပိုက္ဆံနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေတြးပုံေတြးနည္း၊ ခံစားပံု ခံစားနည္း၊ တန္ဖိုးထားပံုထားနည္း ေတြကသာ ျပႆနာပါ” လို႔ The Pursuit of Happiness စာအုပ္မွာ စာေရးဆရာ စိတ္ပညာ ပါေမာကၡေဒးဗစ္မီယာ ကဆိုျပန္ပါတယ္။
စတာလင္ေပါင္သန္းႏွစ္ဆယ္ေလာက္ ဆုေၾကးေငြရေသာ လန္ဒန္ထီေပါက္သူမ်ားကို တီဗီအစီအစဥ္ တစ္ခုက ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းရာ အခ်ဳိ႕႐ူးသြားသူမ်ားလည္းပါပါတယ္။ သူေတာင္းစားျဖစ္သြားသူမ်ားလည္း ရွိပါတယ္။ ျပစ္မႈက်ဴးလြန္မိသူမ်ားပါသလို၊ ရာဇဝတ္မႈႏွင့္ ေထာင္က်သြားသူမ်ားလည္းပါေနတာေတြ႕ရပါတယ္။ ရည္ရြယ္ခ်က္မရွိဘဲ ေငြရွာ၊ေငြရျခင္းဟာ အက်ဳိးမဲ့ျဖစ္တတ္ေၾကာင္း သက္ေသျပေနသလိုပါပဲ။
ရည္မွန္းခ်က္ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ မိမိကိုယ္တိုင္ကလည္း ေအာင္ျမင္ေစမည့္အခြင့္အလမ္းကိုရွာေဖြလ်က္၊ အဆိုပါ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း မွန္မွန္ေလွ်ာက္လွမ္းေနသကဲ့သို႔၊ မိမိကဲ့သို႔ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေနသူမ်ားကိုလည္း အားေပး၊ ပံ့ပိုး၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လ်က္ ေလာကကိုအေရာင္တက္ေစပါတယ္။ ရည္မွန္းခ်က္မရွိသူကေတာ့ မိမိကိုယ္တိုင္ပင္ စမ္းတဝါး ေယာင္လည္လည္မို႔ သူတစ္ပါးကို လမ္းျပဖို႔ေနေနသာသာ သူကိုယ္တိုင္ပင္ မယိမ္းယိုင္ေအာင္ မနည္းႀကိဳးစားရပ္တည္ေနၾက ရပါတယ္။ တစ္ကယ္ေတာ့ ေလာကသည္ အတၱဟိတေလာကသက္သက္မဟုတ္ပါ။ ေအာင္ျမင္သူအမ်ားစုကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ အမ်ားစုမွာ အတၱ၊ပရမွ်တသူမ်ားသာျဖစ္ပါတယ္။ မိမိရဲ႕အတၱကိုေက်ာ္လြန္ၿပီး ၾကည့္ႏိုင္သူ၊ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္သူ မ်ားသာလွ်င္ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ၊ တန္ဖိုးရွိေသာ၊ တစ္သက္စာ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းေသာ ဘဝမ်ားကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ျပဆိုရေသာ္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ ကမၻာေက်ာ္ (National Panasonic) ကုမၸဏီတည္ေထာင္သူႏွင့္ ဥကၠ႒ျဖစ္ေသာ Konosuke Matsushita (ကိုႏိုဆုခဲ မတ္ဆုရွိတ) အေၾကာင္းကိုေဖၚျပလိုပါတယ္။
မတ္ဆုရွိတဟာ လယ္သမားမိသားစုရဲ႕ မ်ားလြန္းတဲ့ေမြးခ်င္းေတြထဲက သားေထြးတစ္ဦးပါ။ စီးပြါးပ်က္ကပ္နဲ႔ အဆုတ္ေရာဂါေဘးဆိုးႀကီးေၾကာင့္ မိသားစုတစ္ကြဲတစ္ျပားျဖစ္ကာ မူလတန္းပင္ကုန္ေအာင္ မတက္ရေတာ့ပါဘူး။ အသက္ကိုးႏွစ္အရြယ္ကစလို႔ အိုဆာကာက မီးေသြးမီးလင္းဖို တစ္ခုမွာ တစ္လကိုဆယ္ဆင့္နဲ႔ အလုပ္စတင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ရပါတယ္။ ခေလးထိန္း၊ လက္တိုလက္ေတာင္းေတြပါ အစံုလုပ္ေပးတဲ့ မတ္ဆုရွိတကို အလုပ္ရွင္က သေဘာက်တာနဲ႔ စက္ဘီးအေရာင္းဆိုင္တစ္ခုမွာ အလုပ္သြင္းေပးခဲ့ပါတယ္။ မတ္ဆုရွိတက လည္း စက္ဘီးေရာင္းတာအျပင္၊ ဆိုင္ရွင္ရဲ႕အျခား လက္တိုလက္ေတာင္း အလုပ္မ်ားကိုလုပ္ကိုင္ရင္း စက္ဘီးျပင္တဲ့ပညာကို ရေအာင္ယူခဲ့ပါတယ္။ အသက္ဆယ့္ႏွစ္ႏွစ္အရြယ္ ဖခင္ကြယ္လြန္သည္ကစလို႔ မိသားစုကို ဦးစီးဦးေဆာင္ျပဳခဲ့ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္ ႀကိဳးစားလိုက္တာ ဆိုင္ပိုင္ေလးဖြင့္ႏိုင္လာပါတယ္။ ကိုယ္တုိင္တီထြင္၊ ေစ်းကြက္လည္း ျဖန္႔ျဖဴးလို႔ စီးပြါးေရးတစ္ခုကို အသက္ငယ္ငယ္မွာပဲ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ စတင္စီမံခန္႔ခြဲႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုပ္ငန္းကိုပဲ ခ်ဲ႕ထြင္ကာ ထြန္းေပါက္ေအာင္ျမင္တဲ့ ကုမၸဏီတစ္ခုအျဖစ္ တေျဖးေျဖးအသြင္ ကူးေျပာင္းယူခဲ့ပါတယ္။သူ႔ရဲ႕ “မူ”က ‘အရည္အေသြးႏွင့္ ႐ိုးသားမႈက အဓိက’။ ဝန္ထမ္းမ်ားအေပၚမွာလည္း မိသားစုစိတ္ဓါတ္ထားရွိခဲ့ပါတယ္။
၁၉၉၃ မွတ္တမ္းမ်ားအရ ႏွစ္စဥ္သူ႔ပိုင္လုပ္ငန္းအရပ္ရပ္မွ စုစုေပါင္းဝင္ေငြ ေဒၚလာ ၆၃ ဘီလီယံ (သန္းေပါင္း ၆၃၀၀၀) ရရွိပါတယ္။ ယန္း ၁၀၀ နဲ႔စတင္ခဲ့တဲ့လုပ္ငန္းေလးရဲ႕ ႀကီးထြားဖြံ႕ၿဖိဳးလာမႈက ေၾကာက္ခမန္းလိလိပါ။ သူ႕ဝင္ေငြေတြကိုလည္း ေလလြင့္ျခင္းမရွိေစရဘဲ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွာ ႏွေျမာတြန္႔တိုျခင္းမရွိ ထိထိေရာက္ေရာက္လွဴဒါန္းေလ့ရွိပါတယ္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အဝန္းမွာသာမက ၁၉၇၀ ႏွင့္ ၈၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားမွာ Harvard နဲ႔ Stanford တကၠသိုလ္မ်ားကို တစ္ေက်ာင္းလွ်င္ တစ္ႏွစ္ ေဒၚလာတစ္သန္းစီ မပ်က္မကြက္ လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၄၆ မွာ က်ဳိတိုမွာ Peace & Happiness through Prosperity Institute ကိုလည္းေကာင္း၊ ၁၉၈၀ မွာ Matsushita Government & Management School ကိုလည္းေကာင္း ဖြင့္လွစ္ တည္ေထာင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ မူလတန္းပညာကိုပင္ ကုန္ေအာင္သင္ခြင့္မရခဲ့ေသာ္လည္း ကမၻာေက်ာ္ ကုမၸဏီႀကီးကို ထူေထာင္ ႏိုင္ခဲ့ေသာ သူရဲ႕ေျပာင္ေျမာက္ ထူးခၽြန္လွတဲ့ စီးပြါးေရးႏွင့္အတတ္ပညာပိုင္းဆိုင္ရာ နည္းလမ္းမ်ားကို စာအုပ္ေပါင္း ၄၄ အုပ္ တိတိ ေရးသားျပဳစု ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ကို ျပည္သူမ်ားက ခ်စ္စႏိုးနဲ႔ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ဟင္နရီဖိုဒ့္ (သို႔) ေသာမတ္အက္ဒီဆင္ ရယ္လို႔ တင္စားေခၚေဝၚၾကပါတယ္။
မတ္ဆုရွိတနည္းတူ ကမၻာအရပ္ရပ္မွ လူခ်မ္းသာမ်ားစြာတို႔ဟာ ရက္ရက္ေရာေရာႀကီး လွဴေနတန္းေန ၾကပါတယ္။ ဆိုခဲ့တဲ့ ေဒဝူးလုပ္ငန္းစုမ်ားပိုင္ရွင္ ကင္ဝူခၽြန္းက သူပိုင္ဆိုင္သမွ် အားလံုးနီးပါးမွ်ရွိေသာ ေဒၚလာ ၃၇သန္းတန္ ေဖါင္ေဒးရွင္းကို တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ “အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ စီးပြါးေရးလုပ္ငန္းႏွင့္ ပိုက္ဆံကို သည္နည္းသည္ပံုအတိုင္းသာသံုးသင့္သည္ ဟု တစ္သက္တာပတ္လံုး ခိုင္ခိုင္ၿမဲၿမဲ ယံုၾကည္ခ်က္ေၾကာင့္ ့ျဖစ္တယ္”လို႔ ကင္ဝူခၽြန္းကဆိုခဲ့ပါတယ္။
ဒီေလာက္ဆင္းဆင္းရဲရဲဘဝကေန ပင္ပန္းႀကီးစြာ ရွာေဖြစုေဆာင္းလာတဲ့ေငြေတြကို ဘာေၾကာင့္ ရက္ရက္ေရာေရာ လွဴဒါန္းခဲ့ၾကတာပါလဲ။ ကၽြန္မတို႔ေနထိုင္တဲ့ေလာကကို ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ တည္ေဆာက္ေပးခဲ့ၾကေသာ ေရွးအစဥ္အဆက္ လူသားမ်ားထံမွ ကၽြန္မတို႔ ရယူခဲ့ၿပီးသမွ်ကို အလွည့္က်လာ၍ ျပန္လည္ေပးဆပ္ေနၾကျခင္းသာျဖစ္တယ္ လို ့ခံစားမိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာ္မင္ဗင့္ဆင့္ပီးလ္ဆိုေသာ ပညာရွင္ကဒီလိုေျပာခဲ့ပါတယ္။ “မိမိတစ္ကိုယ္တည္းအတြက္ အသက္ရွင္သူသည္ ႐ႈံးနိမ့္သူ ျဖစ္သည္။ ဓနဥစၥာ၊ ရာထူးႏွင့္ အာဏာမ်ားရရွိခဲ့ဦးေတာ့ သူသည္ ႐ံႈးနိမ့္သူသာျဖစ္သည္။ သူတစ္ပါးတို႔အတြက္ အသက္ရွင္ သူမ်ားသာလွ်င္ အမွန္ေအာင္ျမင္သူမ်ားျဖစ္ေပသည္။”
တစ္ကယ္ေတာ့ ေလာကမွာ ေငြမရွိတာမေကာင္းပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေငြေတြပဲရွိေနရံုနဲ႕လည္း ေကာင္းမသြားပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး ‘ေငြသည္ေလာကရွိ မေကာင္းမႈတို႔၏ ရင္းျမစ္ျဖစ္သည္’ဆိုတဲ့စကားဟာ မွားပါတယ္။ ေငြကိုမက္ေမာလြန္းျပီး ဘယ္နည္းနဲ ့ရရ ရွာခ်င္ေသာ ဝိသမေလာဘစိတ္ကသာ မေကာင္းမႈတို႔ရဲ႕ ရင္းျမစ္ ျဖစ္တာပါ။ ေငြကိုေရွ႕တန္းတင္ လြန္းတဲ့အခါ လူမႈေရးႏွင့္ကိုယ္က်င့္တရားမ်ား ထိန္းသိမ္းဖို႔ ေမ့ေလ်ာ့သြားတတ္ၾကလို႔ပါ။ ျပီးေတာ့ ေငြကိုပဲ အာ႐ံုစူးစိုက္ ၾကည့္ေနခိုက္မွာ လူ႔သိကၡါနဲ႔သမာဓိ၊ လူ႔က်င့္ဝတ္တို႔က မႈန္ဝါးသြားလို႔ပါပဲ။
ေငြဆိုတာေျမၾသဇာနဲ႔တူပါသတဲ့။ ေျမၾသဇာကို သိမ္းဆည္းထားရင္ အခ်ည္းႏွီးပဲျဖစ္ၿပီး၊ ပတ္ဝန္းက်င္ကို က်ဲပက္လိုက္ရင္ေတာ့ အသီးအပြင့္ေတြ ေဝဆာလာဖို႔ အေထာက္အကူျဖစ္ပါသတဲ့။ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္ သည္ဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္လွ်င္ (စီးပြါးရွာလို႔ ႀကီးပြါးသြားၿပီဆိုပါလွ်င္) ဟုိဘက္ကမ္းကလူေတြ လွမ္းလိုက္လာစရာ တံတာေလးေတာ့ လွမ္းထိုးေပးၾကရေပမည္။ စာေပသင္ခ်င္ပါလ်က္ ခ်ဳိ႕တဲ့ႏြမ္းပါ၍ မသင္ႏိုင္သူမ်ားအတြက္ ေဖါင္ေဒးရွင္းမ်ား ထူေထာင္ၾကရပါမယ္။ ဆင္းရဲငတ္မြတ္ေနသူမ်ားအတြက္ စားနပ္ရိကၡာေတြ ေထာက္ပံ့ရပါမယ္။ ကမၻာ႔ကပ္ေဘးမ်ားရဲ႕ဒဏ္ကို ခံစားေနၾကရသူေတြ ကိုလည္း ကိုယ္စြမ္းဥာဏ္စြမ္းရွိသေရြ႕ ကူညီႏိုင္ဖို႔ႀကိဳးစားၾကရပါမယ္။ ကိုယ့္အနီးအနားကစလို႔ လက္လွမ္းမီသေရြ႕ ကူညီသြားၾကရပါမယ္။
မိမိယုံၾကည္ေသာ၊ဂုဏ္ယူေသာ ပန္းတိုင္တစ္ခုဆီ လွမ္းခ်ီေနသူအဖို႔ လႈပ္ရွား႐ုန္းကန္ေနရျခင္းကပင္ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ေပးစြမ္းႏိုင္လာပါတယ္။ ရွင္သန္ေနေသာဘဝမွာ မိမိတစ္ကိုယ္တည္းသာမဟုတ္ဘဲ ပတ္ဝန္းက်င္ကိုပါ တတ္စြမ္းသမွ် ျဖည့္ဆည္းလိုက္ေသာအခါ မိမိအနီးရွိ လူသားမ်ား၏ ေမတၱာတရားႏွင့္ အားေပးယံုၾကည္မႈ၊ ေလးစားမႈတို႔ကို ခံယူရရွိႏိုင္လာပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ပန္းတိုင္ဆီ လွမ္းခ်ီရာခရီးတေလွ်ာက္အတြက္ လံုၿခံဳမႈႏွင့္ေအးခ်မ္းမႈတို႔ကိုေပးစြမ္းမယ့္ ေအးရိပ္ဆာယာမ်ားပဲ ျဖစ္လာပါလိမ့္မယ္။
ကၽြန္မဖတ္ခဲ့ဖူးေသာ Will A. Dromgool ေရးသားခဲ့ေသာ Building the bridge ကဗ်ာေလးမွ တစ္ပိုင္းတစ္စကို မွ်ေဝခ်င္ပါတယ္။
ခရီးသြားေဖၚတစ္ဦးေသာ္လွ်င္
ထုတ္ေဖၚဤသို႔ေမးျမန္း၏
‘အို…အဘိုးအို
ေနလည္းညိဳၿပီ
ေခ်ာင္းကိုလြန္ေျမာက္၊ သည္ကမ္းေရာက္လွ်က္
အားသန္ႀကိဳးစား၊ သည္တံတားကို
သင္ကားဘယ္ေၾကာင့္ ေဆာက္သနည္း’
‘အို…အေဆြ
သည္ေန႔ဆိုလွ်င္၊
ဆံပင္ႏုနယ္ လူငယ္တစ္ေယာက္၊
ငါ့ေနာက္လိုက္လွ်က္ ခရီးထြက္ၿပီ
ေခ်ာင္းနက္မတ္ေစာက္၊ ငါမေၾကာက္လည္း
ေနာက္ကလိုက္လာ၊ သူ႔ခမ်ာမွာ
သူတရာေဘးဆိုး၊ ျဖစ္အံ့စိုး၍
ႀကိဳးပမ္းငါလွ်င္ ေဆာက္သတည္း။’
ျမတ္ဗုဒၶကေတာ့ အလြန္ေကာင္းတဲ့ ဥပမာတစ္ခုကို ျပဆိုခဲ့ပါတယ္။ “ခရီးသြားသူတစ္ဦးသည္ ျမစ္အျပင္ကို ကူးျဖတ္ရန္ ေလွ၊သေဘၤာ၊ေဖါင္စသည္ မရွိေသာအခါ သစ္ခက္သစ္ကိုင္းမ်ားကို ေဖါင္သဖြယ္ဖြဲ႔၍ လက္ေျခတို႔ကိုလည္း အားထုတ္သံုးကာ တစ္ဘက္ကမ္းသို႔ကူးေျမာက္ေလ၏။ ထိုသစ္ခက္ေဖါင္ကို ေက်းဇူးႀကီးလွ၏ဟု မစြန္႔ပစ္ရက္ဘဲ သယ္ပိုးသြားလွ်င္မွားယြင္းေပလိမ့္မည္။ ထိုေဖါင္သည္ သိမ္းပိုက္ ထားရန္မဟုတ္။ ကူးေျမာက္ဖို႔သာျဖစ္သည္”ဟု မဇၩိမနိကာယ္၊အလဂဒၵဴပမသုတ္မွာ တရားရွင္ဗုဒၶက ေဟာေဖၚညႊန္ျပ ခဲ့ပါတယ္။ “ပိုက္ဆံဟာလည္း ေဖါင္ဥပမာလိုပါပဲ။ သိမ္းပိုက္ဖို႔ မဟုတ္။ ကူးေျမာက္ဖို႔ပါ။ ပိုက္ဆံဆိုတာ ဓါတ္ကူပစၥည္းပါ။” လို႔ ဆရာေမာင္သစ္ဆင္းရဲ႕ ပိုက္ဆံနဲ႔ခ်မ္းေျမ႕သုခဆိုတဲ့ ေဆာင္းပါးထဲမွာဆိုထားပါတယ္။
ကၽြန္မဒီအက္ေဆးေလးကို ေရးျဖစ္ခဲ့တာကေတာ့ ေအာင္ျမင္မႈနဲ႔ေငြေၾကးေနာက္ကို ေမ့ေမ့ေမာေမာ လုိက္မိေနတတ္ ၾကတဲ့ လူအခ်ဳိ႕အတြက္ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတရံ ကၽြန္မတို႔လူသားေတြဟာ အနီးကပ္အရာ တစ္ခုခုကို အာ႐ံုစိုက္ေနမိတဲ့အခါ အေဝးကအရာေတြနဲ႔ ေဘးကအရာေတြ မႈန္းဝါးသြားတတ္ၾကပါတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ တစ္ခါတရံ ကၽြန္မလည္းပါပါတယ္။ လူေတြဟာ အေျခခံက်တဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ေငြေၾကး လိုအပ္ခ်က္ကို ေျဖရွင္းဖို႔ႀကိဳးစားရင္း လူ႔က်င့္ဝတ္၊ သိကၡါ၊ စည္းကမ္းႏွင့္ အမ်ားေကာင္းက်ဳိး တို႔က မႈန္ဝါး(တခါတရံေတာ့လည္း မျမင္ခ်င္ေယာင္ေဆာင္တာပါ) ေပ်ာက္ကြယ္သြားတတ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေငြရွာျခင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို မ်က္ေမြးတစ္ဆံုးကို မၾကည့္ဘဲ၊ မ်က္စိတစ္ဆံုးကို ၾကည့္ၾကဖို႔၊ သံသရာတစ္ဆံုးၾကည့္ၾကဖို ့ သတိကေလး ေပးလိုတာပါ။ အနည္းဆံုေတာ့ ဒီအက္ေဆးေလးကို ျပန္ဖတ္မိတိုင္းလည္း ကၽြန္မကိုယ္ကၽြန္မ သတိေပးျဖစ္တာေပါ့ေလ၊ အားလံုးပဲ ေငြေၾကးရဲ့ အရွင္သခင္မ်ား ျဖစ္နိုင္ၾကပါေစ။ ။
ႏွင္း
4 comments:
ေငြ တဲ့လားဗ်ာ
ဒါၾကီးေပါ့ အျမဲတမ္းနွိပ္စက္ေနတာ ...
နွိပ္စက္မွန္းသိလည္း ရုန္းမထြက္နိုင္ေသးဘူးဗ်ာ...
ေငြကို သံုးတတ္တဲ့လူေတြျဖစ္ၾကပါေစလို႕ထပ္မံဆုေတာင္းလိုက္ပါတယ္ဗ်ာ
သူေဌးသားတစ္ေယာက္ရဲ႕ တစ္ေန႕တာ အသံုးစရိတ္ဟာ မူလတန္းေက်ာင္းသားေလး တစ္ေယာက္ အတြက္ တစ္နွစ္စာ ေက်ာင္းစရိတ္ျဖစ္ေနတတ္တယ္ ဆိုတာ ေလးကို သတိရနိုင္ၾကပါေစလို႕ ...
မႏွင္းေရ ေကာင္းလိုက္တဲ့ အက္ေဆး။
ေငြကို မကိုးကြယ္ပဲ၊ ကိုယ္က အရွင္သခင္ လုပ္ႏိုင္ဖို ့ အားယူရမယ္။ ေက်းဇူးကမၻာေနာ္။
ေအာင္ျမင္ေပ်ာ္ရႊင္ပါေစ။
မႏွင္းေရး အက္ေဆး အေရးအသားေလးေကာင္းလိုက္တာဗ်ာ.. အေတြးေရာ အေရးပါ ညီညြတ္တဲ့ စာေကာင္းတစ္ပုဒ္ပါခင္ဗ်ာ... ဖတ္ရတာ အရသာရွိပါတယ္... စာေကာင္းဖတ္ရျခင္းဟာ အစားေကာင္းစားရျခင္းထက္ စိတ္ကို ပိုျမိန္ေစတယ္ဆုိရင္ မွားမလား မႏွင္းေရ... မ်ားမ်ားေရးႏိုင္ပါစဗ်ာ...
ဖုိးေမာင္
ေငြရွာျခင္းရဲ႕ အဓိပၸါယ္ကို ေလးေလးနက္နက္
သံုးသပ္တတ္ဖို႕ ဆိုတဲ႕ေစတနာေလးကိုျမင္ရတဲ႕
အတြက္ ေလးစားမိပါတယ္ ႏွင္းေရ....
ေစတနာ
Post a Comment